Falsafah Penciptaan Manusia Menurut Islam
MENURUT
ISLAM
Orang Islam meyakini rukun iman yang enam, umatnya mengakui bahwa Al Qur’an adalah satu-satunya literatur yang paling benar dan bersifat global bagi ilmu pengetahuan.
KompOnen dan Proses Kejadian Manusia
Orang Islam meyakini rukun iman yang enam, umatnya mengakui bahwa Al Qur’an adalah satu-satunya literatur yang paling benar dan bersifat global bagi ilmu pengetahuan.
KompOnen dan Proses Kejadian Manusia
Terdapat banyak surah di dalam al-Quran yang menghuraikan
tentang penciptaan manusia. Didapati kebanyakan ayat menerangkan bahawa kejadian
manusia adalah daripada tanah ( turab ).
Proses kejadian manusia ini melalui beberapa peringkat dengan
merujuk kepada beberapa ayat yang bersesuaian.
Pertama:Peringkat Saripati Tanah( سلالة من طين
)
Pada peringkat ini didapati bahawa Allah S.W.T melakukan
beberapa penyaringan debu tanah. Proses ini bertujuan untuk mendapatkan saripati
tanah (sulālat min ţīn) yang bersih dan amat sesuai untuk dijadikan bahan
sebagai salah satu unsur daripada penciptaan manusia. Ini menunjukkan bahawa
tanah yang digunakan ini telah melalui proses penyaringan dan bukan daripada
tanah biasa sebagaimana yang manausia pada hari ini fikirkan. Ini amat
bersesuaian dengan kemuliaan yang diberikan oleh Allah S.W.T kepada manusia.
Dari aspek lain dipaparkan juga adalah kebesaran Allah S.W.T dalam penciptaan
makhluqnya dan Dia sebagai Khāliqnya.
Manakala Dr. Maurice Bucaille menghuraikan dengan
merujuk kepada Surah al-Furqan: 54 bahawa keturunan manusia juga berasal
daripada air iaitu saripati sperma atau yang dipanggil secara
sciencetific sebagai spermatozoon . Oleh itu beliau melihat
saripati tanah yang dikemukakan di atas hendaklah dirujuk bersama pelbagai
kompenen lain yang merangkumi saripati tanah dan saripati air yang menjadi
elemen terpenting dalam penciptaan manusia.
Kedua: Peringkat Tanah Melakat (طين لازب
)
Pada peringkat ini dikenali sebagai peringkat tanah melekat.
Sebagaimana diketahui tanah liat pada dasarnya mempunyai sifat melekat.
Al-Qurtubiyy menghuraikan bahawa pada peringkat ini keadaan tanah
melakat atau menempel di antara satu sama lain. Manalaka selepas itu tanah ini
akan menjadi tanah yang keras .Pada peringkat ini Al-Qurtubiyy juga
menerangkan di dalam tafsirnya bahawa manusia pertama iaitu yang dikaitkan
dengan Adam dikatakan kekal sebagai satu lembaga yang berbentuk tanah liat.
Selain itu tempuh ia berada dalam keadaan ini adalah selama empat puluh tahun
sehingga sifat fizikalnya berubah menjadi keras dan kering .
Ketiga: Peringkat Tanah Berbau (حماء
مسنون)
Mengikut tafsiran Dr. Maurice Bucaille حماء
مسنون diertikan sebagai lumpur atau tanah berorganik dan tidak tertumpu
kepada pengertian lain seperti lumpur yang berubah-ubah yang berwarna hitam
serta mempunyai bau tersendiri . Ini adalah disebabkan proses penyebatian di
anatara tanah dan air telah berlaku.
Keempat: Peringkat Tanah Keras (
الصلصال)
Perkataan ini tidak sempurna jika perumpamaannya tidak
dijelaskan bersama iaitu كاالفخار yang membawa erti seperti tembikar. Maka jelas
bahawa pada peringkat ini dari aspek fizikalnya manusia yang ingin diciptakan
oleh Allah S.W.T berada dalam keadaan yang keras. Abū Hasan al-Tibrisī
menerangkan bahawa dengan fizikal yang keras, ia dapat mengeluarkan dentingan
bunyi yang gemerincing serta berulang-ulang di udara seperti suara besi yang
dipukul angin . Pada peringkat ini menunjukkan bahawa masa untuk Adam menjadi
lembaga manusia yang lengkap sudah tiba. Pada peringkat ini juga ianya dilihat
sebagai peringkat terakhir penciptaan manusia dari aspek fizikalnya termasuk
tiga peringkat yang terawal sebagaimana yang diterangkan sebelum
ini.
Kelima: Peringkat Peniupan
Roh
Peringkat yang kelima ini menunjukkan proses penciptaan
manusia pertama(Adam) dari aspek spiritual, setelah aspek fizikalnya telah
lengkap hingga ke tahap menjadi satu lembaga. Di dalam kitab Qisās al-Ambiyā’
penerangan tentang proses penciptaan manusia yang seterusnya dipaparkan dengan
amat jelas. Dikatakan Allah S.W.T meniup roh ke dalam diri Adam melalui kepala
dan selepas itu malaikat dengan perintah Allah telah mengajar Adam untuk memuji
Allah iaitu (الحمد لله ) lalu dia menyebut. Apabila roh memasuki bahagian
matanya, Adam telah dapat melihat denga jelas buah-buah yang terdapat di dalam
syurga. Selepas itu apabila sampai roh ke bahagi kerongkong Adam ingin makan.
Dan sebelum roh sampai kebahagian kaki, maka Adam segera ingin menjankau buah
tersebut.
Di sini terdapat dua persoalan yang dapat dijelaskan.
Pertama, jika merujuk kepada huraian di atas bahawa proses peniupan roh ke dalam
jasad Adam berlaku di dalam syurga maka boleh dibuat kesimpulan bahawa tempat
penciptaan manusia pertama(Adam) adalah berlaku di dalam syurga. Ini adalah
bertepatan dengan pendapat yang menyatakan Adam dicipta di syurga Ma’wa iaitu
tempat kediaman kepada orang-orang sāleh sepertimana yang dihuraikan di dalam
kitab Hayāt Ādam .
Persoalan kedua adalah berkenaan dengan sikap gopoh Adam dam
proses penyempurnaan penciptaannya. Ia dapat dilihat dalam sikap manusia pada
hari ini yang suka melaksanakan sesuatu perkara dalam keadaan yang tergesa-gesa
atau inginkan sesuatu itu dalam kadar yang segera. Maka dengan berakhir proses
peniupan roh ini sempurnalah kejadian Adam iaitu sebagai manusia pertama yang
diciptakan oleh Allah S.W.T. Jika dilihat dengan teliti proses penciptaan
manusia pertama yang dipaparkan di dalam al-Quran amat teliti dan huraiannya
adalah bersifat kronologi.
No comments:
Post a Comment