Sebab pulut santan binasa, sebab mulut badan binasa. Inilah kehebatan lidah,
jika digunakan dengan baik akan baiklah hasilnya tetapi jika salah percaturan,
disebabkan lidah tidak dipelihara, maka buruk padahnya.
Kemungkaran
paling mudah dikaitkan dengan lidah ialah ghibah atau mengumpat, yang berakar
dalam masyarakat hingga dianggap remeh dan perkara lazim.
Malik memberitahu Rasulullah SAW berkata kepadanya, “Ketika aku dimikrajkan, aku
lewati suatu kaum yang mempunyai kuku dari tembaga, mencakari muka dan dada
mereka. Lalu aku bertanya, Siapakah mereka itu, wahai Jibril? Kata Jibril:
Mereka adalah orang yang memakan daging manusia (yang suka mengumpat) dan
menjatuhkan martabat peribadi mereka.” (Hadis riwayat Abu Daud)
Bagaimanapun, ghibah atau mengumpat masih ada kelonggaran dalam beberapa
situasi. Imam an-Nawawi dalam kitab agungnya, ‘Riyadus Solihin’ bahagian Fekah
Berjiran Tetangga mengemukakan beberapa keadaan membenarkan seseorang itu
melakukan ghibah.
Ghibah apabila dalam keadaan dizalimi. Ini bermakna
seseorang yang dizalimi maka dibenarkan mengadu kepada pihak tertentu supaya
yang melakukan kezaliman itu menghentikan perbuatannya. Orang dianiaya tidak
lagi tertakluk pada larangan ghibah kerana aduan itu termasuk pencegahan.
Ghibah apabila meminta pertolongan orang lain supaya melenyapkan
kejahatan dan bertujuan memperingatkan mereka yang berbuat jahat. Ini dibolehkan
jika seseorang itu tidak mampu menanganinya sendiri dan memerlukan bantuan orang
lain yang berkemampuan menghentikannya.
Mengadu pihak tertentu yang
lebih arif berhubung fatwa seperti dilakukan Hindun binti Utbah yang datang
menemui Rasulullah SAW dan mengadu Abu Sufyan tidak memberikan belanja
mencukupi.
Hindun tidak melakukan ghibah tetapi mengharapkan Rasulullah SAW
memberikan hukum.
Memanggil atau menamakan seseorang mengikut gelaran
tertentu yang sudah biasa digunakan kepadanya. Ini sebenarnya bukan menghina
atau memburukkan seseorang lantaran nama gelaran itu sudah lazim disebut.
Ghibah apabila seseorang yang jelas menampakkan kefasikannya. Kata
Ash-Shultu bin Thuraif, “Aku ada bertanya kepada Hasan al-Basri: Lelaki fasik
yang menampakkan kemaksiatannya, apakah sebutanku kepadanya? Apakah ada
pengumpatan itu kepadanya? Jawab Hasan al-Basri: Tiga macam manusia yang tiada
pengumpatan terhadapnya, iaitu yang mengikut hawa nafsu, orang fasik yang
menampakkan kefasikannya dan imam (penguasa) yang zalim.”
Justeru,
walaupun perbuatan ghibah atau mengumpat suatu amalan negatif yang amat ditegah
agama, namun pada situasi tertentu ia masih diberikan kelonggaran untuk berbuat
demikian atas prinsip kepentingan individu dan menjaga maruah agama.
No comments:
Post a Comment