nuffnang

LIKE ME

Thursday 19 July 2012

Uji Kekuatan Otot

Uji Kekuatan Otot
Pergerakan - pergerakan yang RAPI kongsikan kali ini mungkin kelihatan mudah namun sebenarnya ia memerlukan sedikit kekuatan pada otot-otot badan ketika melakukannya. Bagi yang baru memulakan senaman ini, lakukan mengikut kemampuan anda. Mungkin agak sukar pada mulanya tetapi jika diamalkan secara konsisten, badan langsing serta otot-otot badan yang mantap pasti menjadi milik anda.

1 Abs Crunch

Baring dengan selesa. Bengkokkan lutut manakala kaki dibuka sedikit. Pacakkan tumit sebagai penyokong badan. Dagu dan dada dijarakkan sedikit. Letakkan tapak tangan di belakang kepala sebagai penyokong. Semasa bahagian atas badan dinaikkan, cuba angkat sedikit bahagian punggung untuk hasil yang lebih berkesan. lakukan gerakan ini beberapa kali mengikut kemampuan. Bernafas seperti biasa. (angkat badan buang nafas, jatuh badan-tarik nafas.)

2 Reverse Crunch

Baring dan luruskan badan. letakkan tangan di sisi atau di bawah bahagian punggung sebagai sokongan. angkat kaki tegak ke atas 90 darjah. Turunkan kaki perlahan dalam kiraan 8 saat tanpa mencecah lantai. Ulang 8 kali sebanyak 4 set.

3 Toe Reach

Baring dan luruskan badan. lunjurkan tangan melebihi kedudukan kepala. angkat kaki tegak ke atas 90 darjah. angkat tangan untuk cuba capai kedudukan hujung kaki dan kemudian jatuhkan semula tangan pada kedudukan asal. Ulang 8 kali sebanyak 4 set.

4 Outside Leg Lift (Outer Thigh)

Baring mengiring, sokong bahagian kepala dengan tangan. Bengkokkan sedikit kaki bawah dan luruskan kaki atas.

5 Outside Leg Lift

Gunakan tumit sebagai tumpuan untuk menetapkan kedudukan kaki supaya sentiasa lurus. Angkat kaki ke atas dan kemudian turunkan semula perlahan-lahan tanpa mencecah lantai.

6 Inside Leg Lift (Inner Thigh)

Dalam kedudukan mengiring, angkat badan dan sokong dengan tangan dan kaki. Kaki bahagian atas dibengkokkan. Angkat kaki bahagian bawah setinggi yang boleh kemudian jatuhkan semula tanpa mencecah lantai. Ulang beberapa kali mengikut kemampuan.

7 Waist Crunch

Dalam kedudukan merangkak, angkat sebelah kaki dan tangan. Luruskan kedua-dua anggota tersebut, perlahan-lahan bawa lutut yang dibengkokkan menghampiri siku yang turut dibengkokkan. Kemudian luruskan kembali. Ulang 8 kali sebanyak 4 set. Tukar ke bahagian bertentangan pula.

No comments:

Post a Comment