nuffnang

LIKE ME

Tuesday 24 July 2012

5 jenis buah MUSUH pesakit diabetes

Ketika perut berasa lapar,ramai yang mengunyah kerepek,coklat ataupun kuih-muih yang manis.Jangan terlalu manjakan lidah ,sebaliknya perhatikan apa yang anda makan.Untuk kekal sihat,gantikanlah hidangan buah-buahan segar.

Meskipun buah-buahan kaya dengan vitamin dan mineral yang dapat membantu mengekalkan kesihatan pada tubuh..sayangnya masih ada segelintir orang yang tidak boleh makan buah-buahan sesuka hati mereka.ini kerana,selain kaya dengan vitamin dan mineral,buah juga kaya dengan gula semula jadinya.

Ikuti beberapa jenis buah-buahan menjadi musuh ketat penghidap diabetes:

    +  
Melon dan tembikai
Kedua-dua jenis tembikai mengandungi air yang cukup banyak sehingga baik untuk mengatasi masaslah dedihidrasi.Sayangnya kandunagn gula didalam kedua-dua buah ini cukup tinggi.
Indeks glikemik mencapai antara 65-100 % ,sehingga ia menjadi buah yang paling perlu dihindari oleh penghidap diabetes,ataupun bagi mereka yang memiliki sejarah keluarga penghidap diabetes.

Nanas 
Buah ini cukup unik dan paling penting,ia kaya dengan vitamin dan mineral.Selain itu,buah nanas juga rendah lemak sehingga dikatakan baik untuk menurunkan kolesterol.Buah ini juga mengandungi bromelain,iaitu sejenis enzim yang dapat mengurangi peradangan dan pembengkakan.Namun buah nenas yang masak mengandungi gula yang cukup tinggi.Penghidap diabetes sebaiknya tidak mengambil buah ini secara berlebihan.

  +  

Mangga dan betik
tentunya buah ini antara kegemaran anda.meski rasanya tidak semanis nanas,namun buah mangga dan betik selamat jika dimakan sekali sahaja.untuk menggantikan kedua-duanya,anda boleh cuba makan pisang.Walaupun pisang juga mengandungi kandungan gula yang cukup tinggi(indeks glikemik mencapai 55 peratus)tetapi pisang merupakan sumber tenaga yang amat baik..

No comments:

Post a Comment