nuffnang

LIKE ME

Tuesday, 26 February 2013

MENU MUDAH KURUSKAN BADAN



Di sini saya ingin berkongsi bagaimana caranya untuk kuruskan badan secara sihat semulajadi.


Sarapan pagi
Didahulukan dengan minum segelas air suam
Air milo/horlicks
Mee hoon goreng atau menu lain

Makan tengah hari
Segelas air suam
Nasi putih separuh
Ikan bakar/ikan singgang,dan lain-lain
Ulam-ulaman/sup sayur
Buah-buahan

Minum petang
Segelas air suam
Horlicks/milo
Goreng-gorengan
Buah-buahan

Makan malam(sekitar jam 6.30 - 7.30 malam)
Nasi putih separuh
Ikan stim,ikan bakar atau menu lain
Sup sayur/tomyam
Buah-buahan

@ jika tidak mahu makan nasi,gantikanlah dengan makanan berkuah seperti meehoon sup,meehoon tomyam dan lain-lain lagi...amalan ini berkesan mengikut pengalaman saya sendiri selama sebulan..

.Amalan sihat lain seperti bersenam,berjogging dan bersukan amat perlu demi memastikan anda sihat tanpa kemudaratan pada diri...

Sebelum tidur dan selepas bangun tidur wajib minum air suam..

Terdapat banyak cara untuk memastikan badan sihat dan bertenaga sepanjang hari. Anda boleh membuat perbandingan sendiri:
1. Bersauna selama 15 minit mampu membakar 400-600 kalori.

2. Aerobics selama 30 minit membakar 400 kalori
3. Berbasikal selama 30 minit membakar 250 – 500 kalori.

4. Jogging selama 30 minit membakar 300 kalori

5. Berenang selama 30 minit membakar 400 kalori

Keistimewaan Sampingan:

1.Pembersihan terperinci kulit menjadikan kulit lebih menawan, segar, halus dan licin
2. Mengurangkan berat badan dengan pembakaran lemak dari luar
3. Mengeluarkan toksid dalam badan seperti aluminum, cadmium, lead dan mercury
4. Mengurangkan kesakitan anggota badan, sakit urat, sendi, sengal sengal tulang dll
5. Meningkatkan sistem kardiovascular
6. Menghilangkan tekanan dan perehatan otot
7. Melancarkan peredaran darah
8. Meningkatkan sistem immunisasi badan
9. Mengurangkan prostrate bengkak pada lelaki
10.Meningkatkan tahap metabolisma Saya yakin, ramai di antara kita yang tidak mampu membahagikan masa untuk melakukan senaman 3 kali seminggu disebabkan oleh kekangan masa bekerja dan menguruskan keluarga.

 Sauna ini sememangnya direka khas untuk wanita yang berkerjaya dan ingin tampil cantik dan sihat sepanjang hari. Lupakan semua pil pelangsing yang boleh mendatangkan mudarat di kemudian hari. Hanya luangkan masa selama 15 hingga 20 minit sehari, anda mampu mengubahnya.

FAQ (Frequently Asked Question atau Soalan Lazim)


Adakah bersauna memang berkesan menurunkan berat badan? 

Ya, Sauna telah terbukti diseluruh dunia ia berkesan turunkan berat badan.

Bagaimana Sauna Boleh turunkan berat badan?

 Proses bersauna sebagai pemangkin bagi menggerakkan anggota dalaman badan kita untuk melancarkan peredaran darah, proses mengeluarkan peluh yang menyebabkan badan kita sedang ‘bersenam’ secara selamat dan istirehat. Semasa proses sauna, tenaga diperlukan untuk menjalankan proses pengeluaran peluh dan peredaran darah. Setiap kali badan kita menggunakan tenaga maka ia akan membakar kalori..Semasa bersauna kalori akan membakar 700-1000KJ setiap sesi. Penurunan berat badan bukan kerana wap panas atau pemanas infrared tetapi kerana proses pengeluaran peluh dan peredaran darah semasa bersauna. Oleh sebab itu selepas bersauna anda akan rasa jantung bergerak pantas dan berasa seperti baru lepas bersenam dan anda rasa lebih segar, tenang dan ringan. Malahan bersauna bukan sahaja mengeluarkan peluh tetapi ia mengeluarkan toksik-toksik, garam-garam buangan yang tidak diperlukan dan lain-lain kotoran dalaman hasil daripada makanan yang jika berada lama dalam badan boleh menyebabkan pelbagai penyakit senyap seperti kanser, darah tinggi, kencing manis, heart attack dan sebagainya.


Berapa kali saya perlu bersauna dalam seminggu? Adakah perlu hari-hari?

Tidak perlu hari-hari. 3 kali seminggu untuk proses penurunan berat badan dan 1-2 kali seminggu untuk badan yang ideal. Sila minum air segelas selepas bersauna.

Bilakah masa yang sesuai untuk bersauna? 

Bila-bila masa anda FREE..Selepas bersauna, sejukkan badan dalam 15 minit sebelum mandi.

 Saya baru bersalin. Bila masa paling sesuai untuk bersauna semasa dalam pantang?

Sangat baik dalam tempoh seminggu selepas bersalin atau ikut kemampuan badan anda. Sekiranya dalam seminggu badan masih lemah, jangan bersauna lagi. Pastikan anda sihat atau mampu bersauna.

Kenapa saya bersauna dah 2 bulan tapi turun sikit je?

Tolong jangan makan nasi 3 pinggan selepas sauna. Cuba kurangkan kepada 1 pinggan. Anda lihat hasilnya. Banyakkan makan buah-buahan seperti pisang dan tembikai. Ia tidak akan rasa lapar dan tiada lemak. Kurangkan makanan junk food.

 Berat Badan saya dah turun, adakah saya perlu terus bersauna?

Ya, anda perlu terus bersauna untuk kekalkan berat badan ideal dan kesihatan dalaman. Anda boleh kurangkan kepada 1-2 kali seminggu sahaja.

Adakah bersauna beri kesan sampingan seperti kalau tak sauna badan naik mendadak?
Sauna adalah kaedah paling berfaedah & selamat untuk badan ..Tiada Kesan Sampingan. Tetapi kepada anda yang mengalami masalah jantung atau penyakit kronik sila dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu.

Cara Menjaga sauna?
Set sauna kami Free Maintenance iaitu tak perlu dibasuh.. Untuk menjaga kebersihan sauna, sila lapik kain di bawah kerusi dan sekitar leher. Ini untuk pastikan peluh anda tidak kena pada sauna. Selepas sauna, buka sedikit zip kiri dan kanan dan letak di bawah kipas & spray sedikit Febreeze (anti bakteria) yang terdapat di Gedung Membeli-Belah. Sauna anda bukan sahaja bersih tapi wangi. Kalau terkena kotoran, tak perlu basuh semua sauna, just gosok dengan sabun kawasan kotor dan lapkan sahaja.

Ada sauna yang harga lebih rendah?

Set sauna kami tidak perlu dipasang..Tiada berbelas-belas rangka kecil macam LEGO untuk anda susun untuk jadikan sauna..kecuali anda memang suka main LEGO..Anda hanya perlu buka terus dah boleh sauna. Set sauna kami adalah yang termudah untuk bersauna. Harga kami tawarkan adalah sangat berpatutan. Tidaklah terlalu murah dan mahal. Memang berbaloi..Tapi semua keputusan atas anda untuk buat pilihan sauna mana yang terbaik dan praktikal untuk anda.

Sekiranya saya ada penyakit serius boleh kah bersauna?

Jangan! baik anda minta nasihat doktor anda terlebih dahulu..Sauna ikut kemampuan.

Apa kebaikan Sauna Pants?.


Untuk kempiskan bahagian perut,paha dan punggung..fitkan semula bentuk badan anda....bakar lemak,bakar kalori,cantikkan kulit,sihat tubuh badan









2 comments:

  1. Tq sharing pasal sauna.....saya dah jarang bersauna..dulu masa sauna mmg berat maintain walaupun makan banyak...:)

    Ada masa free, jom lawat blog saya...

    www. sihatnatural.blogspot.com

    ReplyDelete