nuffnang

LIKE ME

Friday 17 August 2012

Wanita : Cantik & Sihat 2

Segar Berseri Di Pagi Syawal
Tinggal beberapa hari lagi Syawal bakal menjengah. Pastikan persiapan untuk tampil menarik di hari bahagia nanti sudah siap anda lakukan. Selain pakaian yang cantik, tentunya anda sudah memikirkan solekan yang sesuai untuk dikenakan di hari raya nanti.
Solekan ringkas dan natural paling sesuai ketika ini. Selain memberi keselesaan ia juga sesuai dengan mood raya yang santai. Berikut beberapa kelengkapan dan tip solekan yang perlu anda ikuti dalam merias diri ketika hari raya nanti agar tampil segar dan berseri.
Bedak Asas Dan Concealer

Gunanya adalah untuk menutupi kekurangan pada wajah seperti parut jerawat dan juga jeragat. Sebelum menggunakannya, terlebih dahulu sapukan pelembap ke seluruh bahagian wajah dan leher. Selepas itu sapukan bedak asas dengan tipis menggunakan berus atau jari anda.
Elak menyapu secara tebal kerana ia hanya akan menyebabkan wajah tampak lebih tua. Lebihkan di bahagian kulit yang bermasalah terutama jika mahu menutupi masalah lingkaran mata gelap dan bintik hitam.
Bagi yang tidak mempunyai sebarang masalah kulit, memadai dengan menyapu pelembap sahaja. Jika anda menggunakan bedak asas jenis cecair sebaiknya menggunakan span basah lalu sapukannya pada kulit.
Pembayang Mata Dan Eyeliner
Pemilihan pembayang mata juga penting dan sempena raya ini pilih warna yang lembut dan natural. Hindari memilih rona yang boleh memberikan kesan kusam atau gelap pada bahagian mata kerana ini ia menyebabkan masalah kulit seperti garis-garis halus yang timbul kian menonjol.
Bagi mereka yang memiliki mata yang kecil atau sepet pastikan juga anda memilih rona yang lebih ringan. Antara yang boleh dijadikan pilihan adalah plum dan kelabu tua. Selain itu, anda juga boleh menambah pembayang mata jenis glimmer. Sapukan di sudut bahagian dalam mata dan di bahagian tulang kening untuk membuka mata lebih besar.
Gunakan penyepit bulu mata sebelum menyapu maskara kerana ia akan membantu untuk membuka mata anda. Selain itu, pilih maskara jenis memanjang dan bervolume. Hindari menggunakan eyeliner untuk tutup atas dan bawah seluruh mata. Ini akan membuatkan mata tertutup dan nampak lebih kecil.
Untuk meningkatkan bentuk mata, sapukan eyeliner jenis pensel dua pertiga dari sudut luar mata untuk kelopak mata atas dan sepenuhnya pada kelopak mata bawah mulai dari dalam ke sudut luar.
Pemerah Pipi Dan Lipstik
Sesetengah wanita suka menggabungkan dua atau lebih pemerah pipi. Tapi jika mahu wajah tampak lebih natural dan tanpa kesan solekan yang ketara memadai dengan memilih hanya satu pemerah pipi yang sesuai.
Pastikan anda memilih warna merah kehitaman untuk menonjolkan tulang pipi anda. Bagi anda yang jarang atau pertama kali mencuba solekan terutama pemakaian pemerah pipi, sebaiknya cuba kaedah ini. Tundukkan sedikit kepala anda ke bawah sebentar dan kemudian lihat cermin. Bahagian pipi yang kelihatan merah itu adalah tempat di mana anda perlu menyapu pemerah pipi.
Bibir yang kehilangan kolagen akan mula menipis, bagi mendapatkan bibir yang penuh caranya adalah dengan menyapu terlebih dahulu lip balm sebelum menggunakan lipstik. Lip balm yang baik tidak hanya akan membantu untuk mengatasi masalah bibir kering tetapi juga akan membuatkan bibir tampak lebih menarik.
Tip lain untuk menampakkan bibir lebih muda adalah untuk menghindari penggunaan lipstik gelap dan lipstik matte. Sebaiknya pilih rona lipstik yang natural untuk kesan awet muda. Untuk kesan lebih menarik, sapukan sedikit pengilat bibir pada bahagian tengah bibir.

No comments:

Post a Comment