nuffnang

LIKE ME

Monday 15 October 2012

PERMAKANAN UNTUK TULANG RAPUH

Untuk menghasilkan tulang yang sihat dan kuat,anda memerlukan dua nutrisi utama iaitu kalsium dan vitamin D selain magnesium dan vitamin K.Kalsium berperanan menjaga,membentuk struktur tulang dan gigi,sedangkan vitamin D meningkatkan penyerapan kalsium dan pertumbuhan tulang.Kekurangan nutrisi ini boleh menyebabkan anda berisiko tinggi menghidap osteoporosis.Orang dewasa hingga usia 50 tahun memerlukan 1000 mg kalsium dan 200 internasional unit(IU) vitamin D sehari.Terdapat sumber-sumber makanan yang boleh membantu anda mencegah masalah kerapuhan tulang.

SUSU







Susu bukanlah sumber kalsium asing lagi untuk kepentingan tulang yang terbaik.Sekitar 8 aun susu mengandungi sekitar 1/3 dari keperluan seharian.Banyak juga susu yang mengandungi vitamin K,iaitu nutrisi lain yang juga penting untuk kesihatan tulang.Jika anda bukan penggemar susu atau tidak'serasi' dengan laktosa,cuba beralih ke susu yang tidak mengandungi laktosa. 


YOGURT

 Yogurt adalah sumber yang paling baik untuk kalsium.Banyak produk yang mengandungi sekitar 40% dari kalsium harian yang diperlukan tubuh.Sebaiknya makan yogurt rendah atau bebas lemak .Lebih baik jika yogurt dijadikan sebagai sarapan pagi,snek ketika lapar atau pencuci mulut yang sihat seperti salaad buah dengan yogurt madu.


BROKOLI

  Brokoli mengandungi kalsium dan vitamin K dalam jumlah yang cukup tinggi dan ia baik untuk kesihatan tulang serta mencegah osteoporosis.Kebanyakkan tiada masalah untuk menjadikannya sebagai salah satu menu dalam permakanan harian.Sebaiknya,ia dibakar atau dikukus untuk jangka masanpendek sahaja supaya khasiatnya tidak hilang.


TAUHU

  Sumber kalsium selain susu adalah tauhu.Setengah bahagian tauhu mengandungi kalsium sekitar 20% dari keperluan kalsium harian.Namun tidak semua tauhu atau tofu mengandungi kalsium yang baik.Jadi perhatikan label kandungan untuk memastikan sama ada ia mengandungi sumber kalsium yang baik atau tidak.Selain kalsium,tofu juga merupakan protein yang bagus.


SALMON

 Vitamin D membantu daya serap kalsium.Terdapat kajian menunjukkan seseorang yang mempunyai kandungan vitamin D rendah,kepadatan tulangnya adalah rendah.Mereka juga cenderung mengalami tulang rapuh seiring bertambahnya umur.Vitamin D boleh didapati didalam makanan tertentu saja seperti salmn atau minyak ikan kod.Salmon adalah salah satu sumber terbaik dari vitamin D.Sekitar 3.5 aun mengandungi sekitar 90% dari keperluan harian kita terhadap vitamin D.Selain itu salmon juga merupakan sumber protein dan lemak omega-3 yang bak untuk jantung.

KEJU CHEDDAR

  Dengan mengurangi sekitar 1.5 aun kadar lemak,keju cheddar dapat memenuhi sekitar 30% daripada keperluan kalsium harian.Tambahkan keju ini didalam sandwich,salad atau nikmati sebagai snek dengan biskut.

KEKACANG

Magnesium memiliki banyak fungsi bagi tubuh.Satunya ialah menjadikan tulang tetap kuat kerana 50% dari magnesium terdapat didalam tulang.Sumber ini boleh didapati didalam kekacang seperti badam dan soya.

SAYURAN HIJAU


  Vitamin K mempunyai pelbagai fungsi untuk badan.Hasil kajian mendapati nutrisi ini sangat penting untuk kesihatan tulang.Ia membantu mencegah penyerapan kembali dan penyerapan makanan secukupnya dan khasiat Vitamin K dapat diperoleh dengan banyak di dalam sayur-sayuran hijau.


BAYAM



  Memakan pelbagai jenis  makanan membantu sumber magnesium masuk ke tubuh secukupnya.Wanita berumur 30 tahun ke atas memerlukan sekitar 320 mg magnesium setiap hari,sedangkan lelaki memerlukan 400 mg hingga 420 mg.Jumlah tersebut mudah didapati di dalam sayuran berwarna seperti bayam...




No comments:

Post a Comment