nuffnang

LIKE ME

Tuesday 4 September 2012

SIHAT CANTIK MENAWAN


Cara Semula Jadi Kuatkan Jantung
Penyakit jantung koroner merupakan salah satu penyebab kematian. Penyakit jantung koroner ini disebabkan oleh tujuh faktor risiko utama. Faktor tersebut meliputi peningkatan kadar kolesterol darah, trigliserida dan lemak lain, peningkatan darah, peningkatan kadar asid dalam darah serta gangguan metabolik, khususnya diabetes, obesiti, merokok dan kurang aktiviti fizikal.
Selain menggunakan pengubatan moden, anda boleh membantu mengatasi penyakit ini dengan beberapa sumber makanan semula jadi. Berikut adalah beberapa sumber yang boleh anda amalkan :
AnggurSecara umumnya, buah-buahan segar bermanfaat dalam membantu mengatasi penyakit jantung. Buah-buahan ini bekerja dengan cara menguatkan jantung. Anggur, khususnya efektif dalam meredakan rasa sakit pada jantung dan degupan jantung. Penyakit tersebut dikatakan boleh dikawal dengan cepat jika pesakit mengamalkan diet eksklusif dengan anggur selama beberapa hari. Jus anggur khususnya amat bermanfaat ketika seseorang menghidap serangan jantung.
EpalBuah ini mengandungi komponen yang berfungsi menstimulasi jantung. Epal dan olahan dari sumbernya amat bermanfaat bagi pesakit lemah jantung.
Bawang MerahBawang merah dikatakan amat bermanfaat dalam mengatasi penyakit jantung. Sayuran yang satu ini bekerja mengawal kolesterol darah dengan mengoksidasi kelebihan kolesterol. Satu sudu kecil jus bawang merah mentah di pagi hari dikatakan amat bermanfaat dalam kes-kes sebegini.
MaduMadu mengandungi pelbagai komponen yang berfungsi mencegah semua jenis penyakit jantung. Madu bekerja menguatkan jantung dan melancarkan perjalanan darah. Selain itu, madu juga efektif dalam meredakan rasa sakit pada jantung dan degupan jantung. Makan satu sudu besar madu setiap hari cukup untuk mencegah semua jenis gangguan jantung.
AsparagusSayuran ini merupakan makanan yang baik untuk menguatkan jantung. Untuk membantu mengatasi lemah jantung dan pembesaran jantung, cubalah mencampurkan ekstrak jus asparagus segar dengan madu (dengan perbandingan 2:1). Ubat ini sebaiknya diambil tiga kali sehari. Pesakit jantung juga boleh mendapatkan manfaat dengan cara merebus sayur ini.
AlfalfaJus herba ini telah terbukti sangat membantu pada sebahagian besar kes yang berkaitan dengan penyakit arteri dan jantung. Untuk tujuan ini, biasanya anda hanya perlu menggunakan daun tanaman ini. Tetapi, jus alfalfa sendiri terlalu keras jika dimakan sendiri.
Oleh itu, lebih baik mencampurkannya dengan jus lobak merah dalam jumlah yang sama, iaitu sekitar 125 ml. Dengan kombinasi seperti ini, manfaat kedua-dua jus ini dapat ditingkatkan.
Vitamin EPesakit jantung sebaiknya menambah pengambilan makanan yang kaya vitamin E. Vitamin ini dikatakan memperbaiki fungsi jantung dengan cara memperbaiki sel-sel. Vitamin E juga meningkatkan perjalanan darah dan kekuatan otot. Produk-produk bijirin penuh dan sayuran hijau, khususnya daun kubis di bahagian luar, merupakan sumber vitamin E.
Vitamin CVitamin ini juga penting kerana berperanan melindungi kerosakan spontan pada dinding kapilari yang biasa memicu serangan jantung. Vitamin C juga mencegah peningkatan kolesterol darah. Stres, kemarahan, ketakutan dan kekecewaan serta emosi seumpamanya boleh meningkatkan lemak dan kolesterol darah. Tapi, reaksi stres ini tidak akan membahayakan jika diet anda cukup vitamin C. Buah sitrus merupakan salah satu sumber terkaya vitamin C.

No comments:

Post a Comment