nuffnang

LIKE ME

Tuesday 3 December 2013

Kekal Segar Ketika Haid

 Perubahan hormon yang terjadi sewaktu menstruasi acap kali dijadikan alasan bagi wanita untuk bersikap sensitif. Mungkin itulah tanggapan yang mudah diberikan oleh lelaki apabila pasangan tiba-tiba dingin terhadap mereka padahal ia bukanlah disengajakan.






Bagaimanapun, terdapat banyak cara yang boleh dipraktikkan bagi mengelakkan masalah tersebut dari terus mengganggu. Antara tip yang boleh diaplikasikan :



Gunakan pakaian longgar
Menggayakan pakaian ketat adalah kegemaran  segelintir wanita untuk kelihatan bergaya dan berketerampilan. Namun, adakah anda sedar bahawa dengan berpakaian sedemikian hanya membuatkan tubuh berasa tidak selesa.



Lebih-lebih pada waktu menstruasi. Ketika itu, tubuh memerlukan ruang yang cukup untuk bernafas dengan selesa setelah kehilangan banyak darah dalam proses berkenaan. Oleh yang demikian, cubalah belajar mengenakan pakaian longgar ketika diserang ‘bendera merah’.



Tidur waktu siang



  Cubalah tidur pada siang hari ketika anda sedang menstruasi. Pada waktu berkenaan, tubuh berada dalam keadaan yang penat dan lemas lantaran kehilangan banyak zat besi dalam darah. Oleh itu tubuh memerlukan istirahat yang selesa bagi mengembalikan tenaga yang hilang sekali gus membuatkan diri semakin bersemangat untuk meneruskan aktiviti-aktiviti lain.



Mandi air panas



Segarkan tubuh yang keletihan dengan mandi menggunakan air panas. Selain memberikan rasa selesa, tubuh  juga menjadi lebih bersih. Nikmati ketenangan sepenuhnya ketika air hangat menyiram tubuh yang tidak 



Kurangkan garam





Kebanyakan orang gemar menikmati makanan masin dalam menu hidangan mereka. Walaupun menyedari akan bahayanya  namun kerana ‘sayangkan’ rasa sedap, risiko penyakit diabaikan sahaja.

Oleh sebab itulah garam perlu dikurangkan pengambilannya terutama sekali sewaktu menstruasi. Dikatakan, masalah kembung perut juga mudah berlaku pada waktu itu.



Jauhi daging merah







Daging merah disebut juga makanan yang boleh menambah rasa sakit ketika menstruasi. Malah, pada masa sama boleh mengakibatkan pengeluaran darah yang banyak.

Ia perlu dielakkan ketika anda datang bulan. Ambillah makanan yang lebih sihat seperti buah-buahan dan sayur-sayuran bagi membuatkan diri lebih segar dan bertenaga.



Lakukan senaman



Menstruasi bukanlah halangan untuk menghentikan aktiviti bersenam. Walaupun ada yang beranggapan ia hanya menambahkan kesakitan tetapi jika dilakukan dengan betul dan konsisten, ia boleh bertukar menjadi ubat paling mujarab dan melegakan. Jadi, bukalah mata dan cuba mempraktikkan tip-tip di atas sekiranya anda tergolong sebagai individu yang bermasalah sewaktu haid.
bertenaga dan rasailah perbezaannya.

No comments:

Post a Comment